De-Risjes.reismee.nl

Fatima

Er was eens een tempelier, Gonçalo Hermingues (zijn bijnaam was ,,de Morgen vreter, ,), die de schone Tatima de dochter van de Moorse vorst, roofde en tot zijn vrouw nam. Zij bekeerde zich tot het christendom en haar doopnaam werd Oureana. Na haar vroege doos trad de ridder toe tot het klooster van Alcobaça. De Namen van de plaatsen Fatima en Ouremherinneren aan zijn geliefde vrouw.

Naar Fatima komen dagelijks duizenden pelgrims met bussen en auto's, te voet en zelfs op hun knieën. Naast Lourdes en Santiago de Compastella hoort Fatima tot de meest bezochte bedevaartsoorden van het christendom, even afgezien van Rome en de gewijde plaatsen in het heilige Land.

Dus zoals jullie begrijpen zijn we na het ontbijt naar Fatima gereden, was niet zover, daar rondgelopen, wat indrukwekkend groot, het Pietersplein in Rome is groot, maar dit plein ook.

Ook veel foto's gemaakt en een kaarsje aangestoken, nou zeg maar kaars. Overal in de kerken in Portugal zijn het ledlampjes, dus niet echt vind ik, vandaar dus hier gedaan.

Zo hebben we weer wat bezocht en indruk opgedaan. Volgens mij wordt mijn harde schijf in me koppie een beetje vol.Of ik moet rangschikken.

Ga nu weer een paar foto's uitzoeken.

We staan nu op een camping in Nazaré waar het uiteraard weer bewolkt is.

Morgen zien we wel verder wat we doen, misschien naar Peniche moet ook mooi zijn.

Ik zeg tot later.

Oude stad Coimbra bezocht

Een goede middag, vanmorgen zijn we de oude stad ingewerkt, wel weer eerst fietsen hoor, 4 kilometer. Het was bewolkt en er viel een mieser regen. De fiets bij de brug ,,Santa Clark, ,, neergezet en van daar uit ga je direct het centrum in. Een voetgangersstraat leidt naar het Praça do Comerçio, waar de middeleeuwse markt werd gehouden. Halverwege kwamen we de Arco de Almadina tegen, de poort in de middeleeuwse stadsmuur, hier doorheen kwam je boven in de stad, steil Door nauwelijks straatjes.

Op her eerste terras, de oude kathedraal,,, Se Velha, achter de kathedraal verder omhoog en op de heuveltop de Universiteit, waar een bibliotheek bevind,de universiteitskapel ,,Sao Miguel.

Naast de universiteit staat het aquaduct dat in de 16de eeuw werd gebouwd, het voorzag de stad van water.

Coimbra is een gezellige studentenstad, het was jammer dat bonen de berg in de universiteit ladingen bussen aankwamen met toeristen en binnen overal druk was.Coimbra was ook weer de moeite waard, jammer dat er af en toe een mieser regenbui naar beneden kwam.

Morgen gaan we verder het binnenland in, naar Fatima, waT ook een bedevaartsoort is, weet niet of we dan weer Internet hebben, want we gaan naar een camperplaats.

Dus tot later.

Coimbra

Een goede middag allemaal,we zijn weer een paar dagen verder,nadat we op de camping aan zee hebben gestaan zijn wij naar Porto geweest,, wat een stad,, ik zal wat vertellen, we stonden op een camping ongeveer10 kilometer bij Porto vandaan, dus hup op de fiets, het was lekker weer, niet te heet. Halverwege zagen we een bootje, volgens Elte ging hij naar de overkant van de Douro, dat is de rivier waar Porto an ligt, en ja hoor hij nam ons mee. Wel 5 euro armer. Ha,,ha. De binnenstad ligt op een steile graniet rots aan de oever vandeweek Douro. Het station ,,Estacao Sao Bent, ,,werd begin deze eeuw gebouwd op de fundamenten van een voormalig benedictijnen klooster. Op de heuvel staat de kathedraal met twee torens, van hier hadden we een mooi uitzicht over de daken van de Barredo wijk, waar veel huisjes op en inelkaar staan. Verder hebben we veel kerken bezocht, Porto heeft er genoeg, allemaal even indrukwekkend, of uitdelen 17de eeuw of de 18 de eeuw, noem maar op. Het was een hele mooie stad hier hebben we geen spijt van, sommige huisjes waren ook zo mooi betegeld. We zijn via de Pont Luis terug gefietst, dat is een brug waar helemaal boven de tram rijdt en aan de onder kant het gewone verkeer. Vroeger nam de jeugd er een duik vanaf, maar dat mag nu niet meer volgens mij. Dan nu wat je hier betaald voor een pilsje,,,1 hele euro,,,twee flinke tosties met een cola en een fles water 5 euro,,,,,twee bollen ijs 2.80 euro, maar de bollen zijn zo groot dat je bij ons 4 bolletjes moet bestellen. Dus jullie merken wel wij ver m aken ons.

NU zitten we in Coimbr, ,,Het binnen land en dat gaan we morgen bekijken, wel vroeg, want we hebben eindelijk de hitte. Dus we klagen niet. Hoop jullie morgen meer te vertellen en anders ,,,,tot later.

we leven nog

Ja, we leven nog, we hebben een paar dagen op camperplaatsen gestaan, waar geen internet was, maar nu wel dus.

Ik ga vertellen, 6 juni hebben we ons doel bereikt, we waren in Santiago de Compastella, en wat gebeurde er: HET GING REGENEN. Maar we gingen ons erop kleden en nadat we de camper geparkeerd hadden op een camperplaats, lopend naar de stad, als echte pelgrims.De drukte viel mee en ik had meer mensen verwacht die iets mankeerden, De kathedraal was enorm groot, Om 12 uur iedere dag wordt de enorme wijwaterketel met een grote snelheid door het kerschip gezwaaid, maar wij waren telaat.Trouwens de kerk heeft de vorm van een kruis, maar is vanaf de grond niet te zien.Volgens de legende zou het graf van apostel Jakobus zich hier bevinden, zijn stoffelijk overschot zou nadat hij in Palestina was onthoofd in een stenen boot zijn gelegd, waarin twee dicipelen meereisden. (zo een beetje geschiedenis). Verder zijn we het centrum ook in geweest,en lekker rond gezworven. Na de hand begon toch het zonnetje te schijnen en eind van de middag zijn we terug gelopen en overnacht op een camperplaats bij een sport gebeuren waar veel jeugd bezig was, was wel een gezellig gebeuren.

Nu dinsdag 7 juni.

varnacht in Lindoso in Portugal, ook weer een camperplek, maar dit keer bij een ruïne.

We zijn door het binnenland gereden, dat wilde de tomtom graag, maar daardoor schoten we niet op. We reden zelfs boven de bewolking.Bij lindoso hebben we oude maisschuren gezien, de schuren staan rondom de de dorsvloer, die hier begroeid was met gras.helaas worden ze niet meer gebruikt en ook het oude plaatsje was interessant. Daar woonden nog wel mensen.ook vanmorgen zaten we in de mist, hoog in de mist, ongeveer 800 meter hoog zaten we.

Nu zitten we op een camping 30 kilometer boven Porto, aan het strand met zon, maar wel een zeewind, vanmiddag een lekkere strandwandeling gemaakt en verder lekker niets, morgen willen we ook lekker chillen, om overmorgen naar Porto te gaan, want ik heb genoeg tips gekregen van Elia, zij was verpleegster toen met mijn darmonderzoek en is portugeese.

Zo weer een verhaaltje voor het slapen gaan en ik zeg weer,

Tot later.

Nog 110 kilomers

Een goede avond allemaal, we moeten nog 110 kilometers rijden en dan zijn we in Santiago de Compastella, ja jullie lezen het goed, RIJDEN,,, Wij gaan niet lopen, het is hier ook heuvelachtig waar we staan. Dus dat red ik niet.We staan nu in Valdivino,in noord_westen van Spanje. Vandaag wel een mooie rit gemaakt veel groen en rotsachtig, steile rotsen naar beneden. We waren vroeg op de camping, want het zonnetje scheen voorzichtig en daar wilden wij van genieten. Ook weer een lekkere wandeling gemaakt langs het water, een hele grote baai dat populair is bij de surfers, alleen was er geen wind vandaag.

Gisteren had ik een baal dag toen ook vroeg op een camping en lekker gelezen. Vandaag onderweg een broodje gekocht voor de lunch, ik vroeg of ze dat wilden snijden, de juffrouw ging naar achter in de winkel en kwam met 4 moten brood terug, of het zo goed was.Vond ik van wel, kom moeilijk vragen of zij het in dunne sneetjes wilde snijden. Maar het was lekker brood.

Onderweg nog wat foto's gemaakt en ga weer proberen ze op de site te zetten.

Lieve mensen, voor straks als jullie naar bed gaan droom lekker. En weer tot later.

Spanje

JA, we zijn in Spanje, en weer met regen opgestaan, houd het nou nooit op.

Ongeveer om 9 uur weggereden en gelijk boodschappen gedaan, we zijn lekker langs de kust gereden , door Biaritz en weer de kust naar San Sebastiaan in Spanje, en JA de zon begon te schijnen. We overnachten op een camperplaats voor een keer, hutje op mutje. Maar het was maar 3 kilometer naar de stad, dus na de lunch de fiets gepakt, en lekker door de oude stad gelopen, de berg Monte Urgull gelopen waar een groot Christus beeld staat dat over de stad kijkt. Het was een hele klim omhoog, dus weer wat aan de conditie gedaan. Met de fiets ook nog om de berg gereden maar was niet zo ver.

Vandaag 3 juni,,,Hoera ik ben jarig,,,,

Het zonnetje scheen vandaag dus ik was blij. We zijn gereden tot Laredo, tussen Biaritz en Santander in het noorden van Spanje. Om 3 uur op een camping en lekker naar weer de oude stad gefietst, vooral de zeer oude kerk, rook zelfs muf. De weg via de kust was de moeite waard.

We zitten nu nog lekker buiten met een bakkie, dus mijn dag kan niet meer stuk, Ik wil iedereen bedanken voor de felicitaties die ik vandaag kreeg, voelde me toch een beetje jarig.

ook een beetje een Rust middag gehad. Hoop morgen weer wat te vertellen, anders weer tot later.

Dikke xxx

Dag met een gaatjes.

Vanmorgen met bewolking opgestaan, hebben we het gisteren toch getroffen, want het bleef de hele dag bewolkt en maar 17 graden en veel wind. Maar voor we vertrokken kwam er een oudere man langs, of Elte hem kon helpen, hij had geen licht meer in zijn caravan en het water pompje was ook stuk. Elte was hem gisteren al tegen gekomen en het woord technisch was gevallen. Gelukkig kon Elte hem helpen en zijn wij wat later vertrokken. Om 10 uur starten we de camper. Omdat we binnenDoor wilde rijden ING het af en toe fout. De wegbewijzering langs de weg was soms verdwenen en reden wij fout, dus we schoten niet op. Ook moesten we nog eten kopen en nieuwe ruitenwissers de oude deden niet goed hun werk. Op het parkeerterrein gelijk maar maken. En zo werd het snel lunchtijd dus stoppen en lunchen. Om 3 uur werd Elte het zat en hebben we een camping genomen. Daar hebben we lekker een strand wandeling gemaakt en even uitwaaien, want de camping in Vieux Boucau ligt vlak aan het strand. Morgen willen we tichting Spanje rijden en kijken waar we dan terecht komen. Dat is zo lekker met de camper, als je het zat bent stop je gewoon. Zal ook nog een paar foto's proberen te downloden..

Hoop morgen weer wat te vertellen als we weer Internet hebben, en anders tot later.